Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać

Odzyskanie energii po bieganiu jest integralną częścią tej aktywności fizycznej. Inaczej sesja treningowa jest niekompletna, bo bieganie jest jak sztuka teatralna – składa się z prologu, aktów i epilogu. Tylko wówczas stanowi całość.

Źródło: Shutterstock

Zasada 1: jedz

W trakcie treningu zostały zużyte białka z mięśni i glikogen mięśniowy i należy je jak najszybciej uzupełnić. To mit, że jeśli nic nie zjesz po treningu to organizm będzie czerpał energię z zapasów tkanki tłuszczowej, a szkoda… Weźmie ją z białek zmniejszając tym samym masę mięśni, nad którymi tak ciężko pracujesz.

Twój organizm po bieganiu potrzebuje węglowodanów i białka. Najlepiej jeśli wybierzesz wówczas banany, jagody, brązowy ryż, chleb oraz makaron z mąki pełnoziarnistej. Sprawdzą się również tłuste ryby, fasola, a nawet pyszny stek wołowy. Twoje ciało podziękuje ci za taki posiłek po treningu – możesz być pewien.

Zasada 2: pij

Oczywiście nie cokolwiek. Nawet jeśli podczas treningu pijesz hektolitry wody, wraz z potem tracisz cenne elektrolity takie jak sód, chlor, potas, magnez oraz wapń. Musisz uzupełnić ich braki inaczej odczujesz nieprzyjemne skutki takie jak np. skurcze mięśni.

Najlepsze będą napoje izotoniczne – wiele z nich możesz przygotować w domu. Doskonałe będzie również kakao lub koktajl mleczny z dodatkiem bananów i czekolady.

Zasada 3: rozciągaj się

Nie wszystkie mięśnie podczas intensywnego biegania są w jednakowy sposób eksploatowane. Jedne kurczą się, stają się sztywne, inne z kolei są zbyt rozciągnięte. Rozciąganie mięśni zmniejsza się ryzyko rozwoju późniejszych kontuzji. Zapewnia również zdrowie stawów, szybszą regenerację organizmu oraz technikę samego biegania.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Pamiętaj, że prawidłowe rozciąganie powinno być wykonywane po treningu – nigdy przed. Rozciąganie nierozgrzanych mięśni może mieć zupełnie odwrotny skutek.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Tak ćwiczą sławne modelki Najpopularniejsze piosenki do słuchania podczas biegania Jumping frog, czyli fitness na trampolinie Chcesz ćwiczyć na dworze? Wyróbuj trening z deskorolką Praca biurowa może cię zabić! Jak zapobiegać negatywnym konsekwencjom siedzącego trybu życia? Jogging w tempie slow. Doskonały sposób na zgrabne uda Tempo ma znaczenie! Zalety jogi Nowe buty PUMY do biegania pozwalają przekraczać granice Jakie ćwiczenia wykonywać podczas porannej rozgrzewki? 3 ćwiczenia na mięśnie pośladków Jakie mięśnie ćwiczysz wykonując pompki? Pompki na stepperze AcroYoga - gimnastyka, joga i masaż w jednym Taniec i joga w jednym? To możliwe! Ile musisz ćwiczyć, żeby spalić pączki? Światowe sale treningowe opanował fenomen BODYPUMP. W Polsce też zwiększa się rzesza jego zwolenników Ćwiczenia spalające najwięcej kalorii

Popularne w tym tygodniu:

10 zalet jazdy na rowerze 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najczęstsze błędy po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Przebiegła 100 metrów w 74 sekundy. Ma 101 lat Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu?