Ćwiczenia dla biegacza, które chronią przed urazami

Jedną z wymówek od wykonywania ćwiczeń jest obawa przed kontuzją. Jednak jeżeli odpowiednio przygotujemy się do treningu, unikniemy bólu i uczucia dyskomfortu. Jakie ćwiczenia powinny wykonywać osoby uprawiające bieganie?

Shutterstock

Kluczem dla uniknięcia kontuzji w trakcie biegu są silne mięśnie, więzadła i ścięgna, które gwarantują, że każdy krok jest pewny. Podstawę bezpiecznej pracy stawów stanowi wzmocniony korpus i pośladki, które stabilizują miednicę. Jakie ćwiczenia należy wykonywać w celu wzmocnienie mięśni ciała biegacza?

Wykop w klęku z drążkiem

Przyjmujemy pozycję na czworaka (ciężar ciała oparty na dłoniach i kolanach). Umieszczamy drążek w poprzek pleców w okolicy kręgosłupa lędźwiowego. Unosimy nogę zgiętą w kolanie tak, aby nie zmienić pozycji przyrządu do ćwiczeń. Ten ruch należy wykonać 50 razy na każdą z nóg.

Balans na jednej nodze
W pozycji stojącej przenosimy ciężar ciała na przednią część jednej stopy (unosimy drugą, zginając ją lekko w kolanie). Pięta stopy, na której stoimy, powinna być uniesiona. W tej pozycji należy wytrwać tak długo, jak to tylko możliwe. Następnie wykonujemy to ćwiczenie na drugą nogę.

Przysiad na jednej nodze

Stajemy na jednej nodze – zginamy ją, obniżając biodra i wysuwając pośladki do tyłu. Następnie powracamy do pozycji stojącej. Zmieniamy nogę i powtarzamy ćwiczenie (należy wykonać 3 serie na każdą ze stron).

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Bądź lepszym biegaczem


Oprócz wzmocnienia mięśni warto popracować nad ich sprężystością, dzięki czemu bieg nie będzie sprawiał nam trudności i bólu. Ćwiczenia skocznościowe uczą stopy „miękkiego lądowania” na podłożu. Jakie ćwiczenie warto wykonywać dla poprawy sprężystości mięśni?

Skoki w bok
Na podłodze obok stopy należy położyć drążek lub inny wąski przedmiot. Ćwiczenie polega na przeskakiwaniu go w szybkim tempie. Wykonujemy 10 skoków i powtarzamy serię 3 razy.

Inny typ treningu przed bieganiem, który pozwoli uniknąć kontuzji, to ćwiczenia poprawiające mobilność, czyli ćwiczenia rozciągające. Sprawią one, że mięśnie będą elastyczne. Można zatem wykonywać rozciąganie bioder, masować stopy i rolować łydki.

Rozciąganie bioder
W trakcie tego ćwiczenia plecy powinny przylegać do pionowej powierzchni, warto zatem wykonać je między framugami drzwi. Klękamy w tym miejscu na jednej nodze, podciągamy miednicę. Zgiętą nogę w kolanie przesuwamy na zewnątrz. Powinniśmy poczuć, jak rozciągają się mięśnie uda. W tej pozycji należy wytrzymać 3 minuty.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu? Tak ćwiczą sławne modelki Ćwiczenia wzmacniające łydki Minuta forsownego treningu vs. trzy kwadranse umiarkowanego wysiłku Jak wybrać smartwatch? WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić?