Czy bieganie po plaży jest zdrowe?

Plaża, morze, zachodzące słońce – kto z nas nie chciałby trenować w takich warunkach? Bieganie po plaży nie jest jednak proste. A czy jest zdrowe?

Bieg przy zachodzie słońca

Bieg przy zachodzie słońca (123RF)

To pytanie zadają sobie niektórzy biegacze, których po tego rodzaju treningu bolą mięśnie i kręgosłup. Dlaczego tak się dzieje? Otóż bieganie po piasku zasadniczo różni się od biegania po innego rodzaju nawierzchni (asfalcie, bieżni). Jest o wiele trudniejsze, jest to bowiem teren nierówny. Najczęściej biegaczy można spotkać nad samym brzegiem, i jak się okazuje nie jest to dobry wybór trasy. Nachylenie podłoża w kierunku wody sprawia, że jedną nogę stawiamy wyżej niż drugą.

Jak biegać po plaży?

Najlepiej jest biec po piasku, choć i tutaj nie powinniśmy trenować zbyt długo. Samo bieganie w takich warunkach, jeśli jego dystans będzie w granicach rozsądku, przyniesie nam wiele korzyści. Dzięki niemu ćwiczyć możemy propriocepcję (zmysł kinestetyczny, czucie głębokie), innymi słowy: zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała. Ćwiczymy ponadto równowagę i wzmacniamy mięśnie stabilizujące ciało.

Długodystansowi biegacze nie powinni całego treningu odbywać na plaży. Najlepiej jest biec kilka kilometrów po sypkim piasku, a do mety dobiec po twardym podłożu (np. w lesie).
Biegać po plaży najlepiej jest wczesnym rankiem, gdy przestrzeń dookoła jest pusta. O tej porze nie dokucza też wysoka temperatura. Choć raz warto też pobiec wieczorem przy krajobrazie zachodzącego słońca.

Zła technika biegania może negatywnie wpłynąć na nasze stawy, które są znacznie obciążane, gdy biegamy, doprowadzając do powstania mikrourazów, a co za tym idzie — kontuzji. Ponadto bieganie powinno być aktywnością angażującą całe ciało, a nie nadwyrężającą konkretne części ciała.

Mgr Paulina Filipowicz, fizjoterapeuta, dietetyk

W butach czy na boso?

Sypki piasek może obetrzeć stopy, zwłaszcza gdy są one wilgotne. Nie zawsze jednak tak się dzieje, zwłaszcza jeśli mamy zamiar przebiec krótki dystans. Bieganie na boso ma wiele korzyści, przede wszystkim wzmacnia mięśnie stóp i nóg. Gdy jednak trening ma być nieco dłuższy, najlepiej jest ubrać odpowiednio dobrane buty do biegania. Stopy powinny być obute także wówczas, gdy biega się w pełnym słońcu, bo nagrzany piasek może poparzyć (uwaga na trening w czasie upałów!).

Bieganie po piasku to nie tylko dobry trening, ale i doskonała zabawa. Pozwala na powrót do lat dzieciństwa, gdy beztroska zabawa w piasku wypełniała każdy słoneczny dzień. Bieganie po nim było świetną rozrywką. Dlaczego nie przypomnieć sobie tych czasów? Biegnąc, warto skocznie pokonywać przeszkody, tj. zamki z piasku, drewniany falochron. To urozmaici trening i uczyni go radośniejszym.

Bieganie po plaży może przynieść wiele korzyści. Jest zdrowe, ale tylko wówczas, gdy przestrzega się kilku istotnych zasad.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Podziel się:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu? Tak ćwiczą sławne modelki Jak ćwiczy Bianca Anchieta – trenerka i modelka bikini fitness? Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest kalistenika? Dlaczego warto wykonywać damskie pompki? Joga w męskim wydaniu - co zobaczymy na Instagramie? Popularne hashtagi fitness na Instagramie Do what you love, love what you do High heels fitness – zajęcia fitness na szpilkach Pierwszy milion kilometrów na liczniku! Zaskakujący ranking miast Zumba Toning Co to jest burpees? Muscle Beach Venice – jedna z najbardziej znanych siłowni outdoor’owych na świecie Kilka sposobów aby wytrwać w treningu. Od czego zacząć? Hula hoop – ćwiczenia na płaski brzuch Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Czym jest trening plyometryczny? Złamanie zmęczeniowe - częsty problem sportowców Jak chronić kolana w trakcie ćwiczeń?

Popularne w tym tygodniu:

94-letnia Edna Shepherd uzależniona od ćwiczeń Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Trening gibkości - jak poprawić gibkość? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę 4 zdania, które pracownicy siłowni chcieliby powiedzieć niektórym klientom Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Trening w domu dla lenia. Tylko 2 dni w tygodniu.