Buty do biegania – czy wiesz, jak wybrać najlepsze?

Zakup obuwia do biegania to wyzwanie, przed którym prędzej czy później staje każdy amator tego rodzaju aktywności. Odnalezienie tej właściwej pary wśród dziesiątek piętrzących się na sklepowych półkach modeli może jednak przyprawić o zawrót głowy. Tymczasem od naszej decyzji zależy nie tylko komfort treningu, ale także jego jakość, a przede wszystkim – nasze zdrowie. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by wybór okazał się strzałem w dziesiątkę.

123RF

Supinator czy pronator?

Choć osobom, które dotąd miały niewiele wspólnego ze środowiskiem biegaczy terminy te wydają się dość egzotyczne, zakup specjalistycznego obuwia wymaga nadrobienia zaległości. Odróżnienie stopy supinującej od pronującej ma tu bowiem znaczenie decydujące.

Podział ten odnosi się do zachowania stopy w momencie zetknięcia z podłożem. Jeżeli w chwili, kiedy przetaczamy stopę z pięty na palce, jej powierzchnia wędruje do wewnątrz, jest pronująca. Jeśli rotacja następuje bardziej ku zewnętrznym krawędziom, mówimy o stopie supinującej.

Typ stopy łatwo wyczytać z pozostawionych, np. na mokrej podłodze, śladów. Pełny lub prawie pełny odcisk wskazuje pronację. Jeśli widać na nim głównie palce i piętę, mamy do czynienia z supinacją. Odciski pośrednie są typowe dla stopy neutralnej, która umożliwia równomierne rozłożenie spoczywającego na niej ciężaru ciała.

Obuwie dla osób z silną pronacją zaopatrzone jest w specjalne, często oznaczone innym kolorem wstawki stabilizujące, które zapobiegają nadmiernemu nawracaniu stopy. Buty supinatorów cechuje natomiast duża amortyzacja. Aby mieć pewność, że dokonujemy trafnego wyboru, szukajmy umieszczanych na butach oznaczeń.

Rozmiar nie taki oczywisty

Ta z pozoru błaha sprawa, w przypadku obuwia przeznaczonego do biegania nabiera szczególnego znaczenia. Buty do joggingu, w przeciwieństwie do tych noszonych na co dzień, nie mogą pasować „na styk”. Ważne jest, aby zapewnić palcom odpowiednią przestrzeń. Im dłuższe dystanse mamy zamiar pokonywać, tym powinna być ona większa.

W czasie wysiłku stopa zaczyna bowiem puchnąć, a zwiększając swoją objętość naraża się na bolesne obtarcia. Jeżeli chcemy spróbować swoich sił w biegach długodystansowych, może się okazać, że potrzebujemy obuwia nawet o rozmiar większego niż zwykle. Bezpiecznym rozwiązaniem jest znalezienie pary, której wkładka jest o jeden centymetr dłuższa niż nasza stopa.

Na zakupy warto zatem udać się w godzinach popołudniowych lub wieczornych, kiedy stopy są zmęczone i nieco odbiegają od swoich naturalnych rozmiarów. Pamiętajmy, by przed podjęciem ostatecznej decyzji zawsze mierzyć buty, najlepiej obydwa. Oparcie decyzji jedynie o numerację nie jest najlepszym rozwiązaniem. W zależności od producenta wyroby o określonym rozmiarze mogą znacznie się między sobą różnić.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

BIEGANIE DLA KAŻDEGO

Dostosuj do nawierzchni biegania

Kolejnym aspektem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę jest rodzaj podłoża, po którym najczęściej będziemy biegać. Niezależnie od tego, czy mamy zamiar poruszać się w terenie śliskim i grząskim czy też idealnie płaskim i utwardzonym, buty muszą odpowiednio stabilizować stopę i chronić przed niebezpiecznym upadkiem.

Osobom mieszkającym w centrum miasta, trenującym na asfalcie czy wybrukowanych alejkach warto polecić modele zaopatrzone w dobre systemy amortyzacyjne, które zminimalizują wstrząsy, a co za tym idzie – pomogą uniknąć kontuzji. Rozglądajmy się za butami z płaskim bieżnikiem, który zagwarantuje dobrą przyczepność buta do podłoża.

Zwolennicy treningu na leśnych ścieżkach czy nieutwardzonych, kamienistych traktach o wiele lepiej będą czuć się w butach trailowych, czyli dostosowanych do mniej stabilnych nawierzchni. W tym przypadku zaawansowana amortyzacja jest zbędna, gdyż jej rolę w dużym stopniu przejmuje podłoże. Znakiem rozpoznawczym takiego obuwia jest agresywny, wyraźnie wyrzeźbiony bieżnik z dużą ilością zabezpieczających stopę wypustek.

Na rynku znajdziemy także obuwie uniwersalne, na które zwykle decydują się osoby rozpoczynające trening. Najczęściej są one traktowane jako model przejściowy, kupowany przed sprecyzowaniem preferencji dotyczącej nawierzchni.

Kiedy buty zasługują na wymianę?

To jak szybko zużywają się buty biegowe zależy zarówno od dystansu, jaki pokonały, jak i od materiałów, z których zostały wykonane. Producenci zalecają zwykle wymianę po pokonaniu około 1000 kilometrów, jednak trudno rozstać się z butami, nie noszącymi większych oznak użytkowania. Ważniejsze niż stan wizualny jest nasze samopoczucie po zakończonym treningu.

Wykonując każdy kolejny krok podczas biegu, zmuszamy nasze stawy, kolana i kręgosłup do znoszenia kilkukrotnie pomnożonego ciężaru ciała. Skutki tego obciążenia minimalizuje amortyzacja, która, niestety, po pewnym czasie najzwyczajniej się zużywa. Podczas gdy trudno może być nam wyczuć pogorszenie sprężystości podeszwy, na pewno odczujemy tego konsekwencje. Jeżeli nogi zaczynają męczyć się coraz szybciej i, podobnie jak kręgosłup, częściej bolą, powinniśmy zastanowić się nad zakupem nowej pary.

Zobacz najlepsze oferty butów do biegania


Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Reebok CrossFit Nano Pump Fusion – buty dla amatorów intensywnych treningów Bieganie z głową... Monitor aktywności Garmin Vivofit® 3 – bransoletka dla aktywnych Dlaczego nie powinniśmy rezygnować z rozgrzewki? Jak prawidłowo rozpocząć trening? Nowa kolekcja odzieży sportowej Nike Tech Knit Adidas PureBOOST X – tylko dla kobiet Jak zacząć ćwiczyć i jeść zdrowo? Terapia niedociśnienia tętniczego Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Przyczyny niewydolności krążenia Objawy chorób układu krążenia Niedociśnienie tętnicze – przyczyny, objawy, leczenie Fakty i mity na temat jogi Nerwica serca – jak ją rozpoznać i leczyć? Najczęstsze choroby układu krwionośnego i układu krążenia Obalamy mity na temat jogi Leczenie nadciśnienia tętniczego opornego Jak wygląda leczenie po zawale serca? Jak krąży krew? Wpływ jogi na kręgosłup Stepy do ćwiczeń – czy dla każdego? Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Leczenie nadciśnienia a udar

Popularne w tym tygodniu:

94-letnia Edna Shepherd uzależniona od ćwiczeń Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Trening gibkości - jak poprawić gibkość? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę 4 zdania, które pracownicy siłowni chcieliby powiedzieć niektórym klientom Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Trening w domu dla lenia. Tylko 2 dni w tygodniu.