Shutterstock

Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania

Bieganie wymaga odpowiedniej motywacji i zaangażowania, jednak uprawiane regularnie ma wszechstronnie pozytywny wpływ na nasze ciało i samopoczucie. Pod warunkiem oczywiście, że robimy to we właściwy sposób. Pozornie drobne błędy, jakie często popełniamy podczas joggingu, mogą sabotować nasze osiągnięcia. Przekonaj się, jak ich uniknąć.

Nieprawidłowe ułożenie rąk

Zła technika biegania może negatywnie wpłynąć na nasze stawy, które są znacznie obciążane, gdy biegamy, doprowadzając do powstania mikrourazów, a co za tym idzie — kontuzji. Ponadto bieganie powinno być aktywnością angażującą całe ciało, a nie nadwyrężającą konkretne części ciała.

Mgr Paulina Filipowicz, fizjoterapeuta, dietetyk

Prawidłowa technika biegania to połowa sukcesu. Chociaż biegacz z ramionami wzniesionymi na wysokość klatki piersiowej to dość typowy widok, okazuje się, że takie ułożenie rąk, mimo że może wydawać się wygodne, wcale nie sprzyja osiąganiu lepszych efektów. Utrzymując je w ten sposób, zmuszamy organizm do bardziej wytężonej pracy, przez co marnujemy spore ilości energii, którą moglibyśmy spożytkować, pokonując dłuższy dystans. Co więcej, ściskając klatkę piersiową, utrudniamy sobie swobodne oddychanie, co tym bardziej nie sprzyja efektywności treningu.

Aby nie utrudniać sobie biegania, rozluźnijmy ramiona i postarajmy się utrzymać je dość nisko w taki sposób, by były ugięte pod kątem 90 stopni. Od czasu do czasu warto wykonać ruch obrotowy, dzięki czemu pozwolimy ramionom nieco odpocząć.

Rezygnacja z kremu z filtrem

Dawka świeżego powietrza, jaką gwarantujemy sobie w czasie joggingu, to jedna z wielu zalet biegania, z której rzeczywiście możemy się cieszyć pod warunkiem, że przed wyjściem na dwór użyjemy kremu z filtrem. Niezależenie od tego, czy biegamy w cieniu, czy też jest akurat pochmurno, narażeni jesteśmy na działanie niebezpiecznego dla naszego zdrowia promieniowania słonecznego. Wychodząc z domu, nie zapominajmy zatem użyć wodoodpornego preparatu chroniącego nas zarówno przed promieniowaniem UVA, jak i UVB.

Nieodpowiednie nawodnienie

Niektórzy biegacze unikają nawodnienia podczas joggingu z obawy przed wystąpieniem nieprzyjemnego kłucia w boku, czyli kolki. Inni przerwę na picie uważają za całkowitą stratę czasu, nie zdając sobie sprawy z tego, że tak dynamiczny ruch naraża ich na utratę dużych ilości płynów z organizmu w postaci potu wydzielanego w większych niż zwykle ilościach. W taki sposób narażamy się na odwodnienie i inne niebezpieczne skutki przegrzania organizmu. Pamiętajmy, że o lekkim odwodnieniu świadczy już samo uczucie pragnienia, dlatego po napój powinniśmy sięgnąć nawet wtedy, gdy biegamy krócej niż 30 minut.

Ignorowanie oznak dawanych przez ciało

Ból powinien być dla nas oznaką tego, że w organizmie dzieje się coś, co wymaga naszej uwagi. Niektórzy biegacze dolegliwości tego typu zrzucają na karb zmęczonych mięśni i całkowicie go ignorują, co może prowadzić do jeszcze bardziej poważnych problemów. Jeżeli mimo odpowiednich ćwiczeń rozgrzewających poprzedzających jogging, ból nie mija lub, co gorsza, towarzyszy w trakcie zwykłego spaceru, zrezygnujmy na kilka dni z treningów, gdyż może on

stanowić objaw przetrenowania. Jeśli w tym czasie nie minie, zwróćmy się o pomoc do lekarza. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że nabawiliśmy się kontuzji.

Koncentracja jedynie na joggingu

Zdaniem wielu osób regularnie uprawiających jogging, jedynym sposobem na osiąganie lepszych wyników jest… poświęcanie na bieganie jeszcze większej ilości czasu. W istocie biegacze powinni zadbać o zrównoważony rozwój wszystkich partii mięśni – jedynie dzięki temu będą mogli poprawić wydolność i uchronić się przed niebezpiecznymi kontuzjami. W swoim planie treningowym powinni uwzględnić inne aktywności poprawiające ich wytrzymałość i elastyczność.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Pozycje jogi, które sprawią, że będziesz lepszym biegaczem Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe. Obalamy mity! Ale mnie to nie motywuje Joga może być bardziej niebezpieczna niż wcześniej sądzono Bieganie z głową... Minister zdrowia Łukasz Szumowski trenuje boks. Padła propozycja… walki z Andrzejem Gołotą! Nowa gwiazda świata jogi na Instagramie - Meddy Teddy REEBOK PREZENTUJE NANO X – WSZECHSTRONNE BUTY DO KAŻDEGO TRENINGU Stłuczenie kolana – pierwsza pomoc w urazach stawu kolanowego Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Na czym polega niedomykalność zastawki aortalnej? Terapia niedociśnienia tętniczego

Popularne w tym tygodniu:

Otwarcie siłowni. Znamy datę i zasady obowiązujące trenerów i klientów. Ile to będzie kosztowało branżę fitness? "Nadchodzę!". Magdalena Kalinowska stęskniła się za siłownią Zdrowe stopy. Jak dbać i ćwiczyć stopy? Liczy się siła samodyscypliny. Mistrzyni świata motywuje do treningu Ćwiczenia na uda - odchudzające i na cellulit. 5 najlepszych ćwiczeń na uda Ćwiczenia na biceps szybko go rozbudują. Jak robić ćwiczenia na biceps? Ćwiczenia na mięśnie brzucha - jak prawidłowo je wykonać bez obciążania kręgosłupa? 5 najlepszych ćwiczeń Ćwiczenia na boczki - odchudzą i pomogą wyrzeźbić mięśnie. Jak ćwiczyć boczki? Dramatyczny apel 59-letniej gwiazdy fitness. Bez ćwiczeń cierpi psychika Rower trekkingowy. Czym się charakteryzuje? Jak wybrać odpowiedni? Buty do wody. Po co? Jak wybrać odpowiednie? Ćwiczysz codziennie? Alicja Janowicz: Totalny błąd!