Zacznij biegać – z przyjemnością!

Bieganie to sport, który może uprawiać właściwie każdy, niezależnie od wieku i predyspozycji fizycznych. Zwłaszcza, że ten rodzaj aktywności nie wymaga znacznych nakładów finansowych – największą inwestycją z naszej strony jest motywacja. Tylko, co zrobić, by ją w sobie odnaleźć? Jak przygotować się do treningu, by włożony w niego wysiłek przyniósł zadowalające efekty?

123RF

Wyznacz cel

Niezależnie od tego, czy decyzja o bieganiu została podjęta pod wpływem nagłej potrzeby zmiany, czy jest owocem dogłębnych przemyśleń na temat własnej kondycji, wcielenie tej myśli w życie może sprawiać trudność. Nie oszukujmy się – często o wiele łatwiej jest znaleźć wymówkę niż chęci.

Dobrym motywatorem jest postawienie sobie konkretnego celu. Możemy formułować go w postaci oczekiwanego efektu, np. ”Zrzucę pięć kilogramów”, „Zmniejszę obwód bioder o trzy centymetry”, lub sposobu jego realizacji, np. „Będę biegać trzy razy w tygodniu”. Łatwiej jest wywiązać się z dokładnie określonego zobowiązania niż niesprecyzowanego, ogólnikowego postanowienia.

Skrupulatnie obmyślony plan treningowy pomoże dodatkowo wypracować systematyczność. Uwzględnijmy bieganie jako stały element grafiku naszych codziennych zadań, a z czasem przekonamy się, że przestaniemy traktować je jako obowiązek, a zaczniemy myśleć o nim jak o przyjemnej okazji do odpoczynku od bieżących spraw.

Zgromadź akcesoria

Bieganie, w przeciwieństwie do wielu innych dyscyplin sportowych, nie powoduje ogromnej dziury w domowym budżecie. Wydatki, zwłaszcza na początku naszej przygody z joggingiem, mogą ograniczyć się jedynie do zakupu odpowiedniego obuwia – wygodny strój sportowy w swojej szafie znajdzie zapewne większość z nas.

Nie musimy jednak od razu wybierać produktów z najwyższej półki – na starcie wystarczy zakup tańszej pary. Z czasem przekonamy się, czy wolimy biegać po twardej czy też miękkiej nawierzchni, czy bardziej służą nam krótkie sprinty, czy jesteśmy długodystansowcami. To tylko niektóre z czynników, jakie należy uwzględnić przy zakupie profesjonalnego obuwia, dlatego najpierw warto poznać własne potrzeby i preferencje.

Wielu biegaczy usprawnia swój trening, sięgając po różnego typu gadżety elektroniczne. Początkujący amator tego sportu nie musi oczywiście kupować zaawansowanych urządzeń monitorujących przebytą odległość, prędkość i wydolność oddechową. Aby śledzić własne osiągnięcia i wyznaczać coraz to nowe cele, wystarczy zwykły zegarek, który pozwoli kontrolować czas biegu. Ciekawą propozycją są także specjalne aplikacje na smartfona, dzięki którym możemy m.in. sprawdzić czas, jaki poświęciliśmy na trening, czy wyliczyć liczbę spalonych kalorii.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Nie popadaj w przesadę

Jak w życiu, tak i w bieganiu, początki bywają trudne. Zwłaszcza, kiedy wcześniej nasz tryb życia daleki był od aktywnego. Rezygnacja z wygodnej kanapy może okazać się trudniejsza, niż myśleliśmy, a pokonywane dystanse krótsze, niż moglibyśmy sobie tego życzyć. Nie pozwólmy na to, by zadyszka pojawiająca się po kilkunastu krokach zniechęciła nas do przełamywania własnych barier.

Częstym błędem początkujących biegaczy jest narzucenie sobie niemożliwych do osiągnięcia norm. Dozujmy wysiłek, zwłaszcza jeśli ostatnio mieliśmy z nim do czynienia kilka dobrych lat temu. Zbyt wygórowane wymagania to najlepsza droga do przemęczenia i utraty zapału. Lepiej zatem systematycznie ucinać sobie krótki jogging i zachować rezerwę sił, niż wypalić się po kilku dniach intensywnych, kilkukilometrowych biegów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Lepsze wyniki dzięki legginsom do biegania Nike Power Speed Buty do biegania Nike Free RN Distance na długie dystanse Designerskie i wygodne buty do biegania Nike Air Max Sequent Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Biegiem po zdrowie! Buty do biegania – czy wiesz, jak wybrać najlepsze? Reebok CrossFit Nano Pump Fusion – buty dla amatorów intensywnych treningów Bieganie z głową... Monitor aktywności Garmin Vivofit® 3 – bransoletka dla aktywnych Dlaczego nie powinniśmy rezygnować z rozgrzewki? Jak prawidłowo rozpocząć trening? Nowa kolekcja odzieży sportowej Nike Tech Knit Adidas PureBOOST X – tylko dla kobiet Jak zacząć ćwiczyć i jeść zdrowo? Terapia niedociśnienia tętniczego Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Przyczyny niewydolności krążenia Objawy chorób układu krążenia Niedociśnienie tętnicze – przyczyny, objawy, leczenie Fakty i mity na temat jogi Nerwica serca – jak ją rozpoznać i leczyć? Najczęstsze choroby układu krwionośnego i układu krążenia

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić?