Czy bieganie po plaży jest zdrowe?

Plaża, morze, zachodzące słońce – kto z nas nie chciałby trenować w takich warunkach? Bieganie po plaży nie jest jednak proste. A czy jest zdrowe?

Bieg przy zachodzie słońca

Bieg przy zachodzie słońca (123RF)

To pytanie zadają sobie niektórzy biegacze, których po tego rodzaju treningu bolą mięśnie i kręgosłup. Dlaczego tak się dzieje? Otóż bieganie po piasku zasadniczo różni się od biegania po innego rodzaju nawierzchni (asfalcie, bieżni). Jest o wiele trudniejsze, jest to bowiem teren nierówny. Najczęściej biegaczy można spotkać nad samym brzegiem, i jak się okazuje nie jest to dobry wybór trasy. Nachylenie podłoża w kierunku wody sprawia, że jedną nogę stawiamy wyżej niż drugą.

Jak biegać po plaży?

Najlepiej jest biec po piasku, choć i tutaj nie powinniśmy trenować zbyt długo. Samo bieganie w takich warunkach, jeśli jego dystans będzie w granicach rozsądku, przyniesie nam wiele korzyści. Dzięki niemu ćwiczyć możemy propriocepcję (zmysł kinestetyczny, czucie głębokie), innymi słowy: zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała. Ćwiczymy ponadto równowagę i wzmacniamy mięśnie stabilizujące ciało.

Długodystansowi biegacze nie powinni całego treningu odbywać na plaży. Najlepiej jest biec kilka kilometrów po sypkim piasku, a do mety dobiec po twardym podłożu (np. w lesie).
Biegać po plaży najlepiej jest wczesnym rankiem, gdy przestrzeń dookoła jest pusta. O tej porze nie dokucza też wysoka temperatura. Choć raz warto też pobiec wieczorem przy krajobrazie zachodzącego słońca.

Zła technika biegania może negatywnie wpłynąć na nasze stawy, które są znacznie obciążane, gdy biegamy, doprowadzając do powstania mikrourazów, a co za tym idzie — kontuzji. Ponadto bieganie powinno być aktywnością angażującą całe ciało, a nie nadwyrężającą konkretne części ciała.

Mgr Paulina Filipowicz, fizjoterapeuta, dietetyk

W butach czy na boso?

Sypki piasek może obetrzeć stopy, zwłaszcza gdy są one wilgotne. Nie zawsze jednak tak się dzieje, zwłaszcza jeśli mamy zamiar przebiec krótki dystans. Bieganie na boso ma wiele korzyści, przede wszystkim wzmacnia mięśnie stóp i nóg. Gdy jednak trening ma być nieco dłuższy, najlepiej jest ubrać odpowiednio dobrane buty do biegania. Stopy powinny być obute także wówczas, gdy biega się w pełnym słońcu, bo nagrzany piasek może poparzyć (uwaga na trening w czasie upałów!).

Bieganie po piasku to nie tylko dobry trening, ale i doskonała zabawa. Pozwala na powrót do lat dzieciństwa, gdy beztroska zabawa w piasku wypełniała każdy słoneczny dzień. Bieganie po nim było świetną rozrywką. Dlaczego nie przypomnieć sobie tych czasów? Biegnąc, warto skocznie pokonywać przeszkody, tj. zamki z piasku, drewniany falochron. To urozmaici trening i uczyni go radośniejszym.

Bieganie po plaży może przynieść wiele korzyści. Jest zdrowe, ale tylko wówczas, gdy przestrzega się kilku istotnych zasad.

Podziel się:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób

Popularne w tym tygodniu:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Naturalny sposób na uporanie się z bólem stawów, pleców i nóg. Wystarczą dwa składniki, które masz w domu Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Program 300 brzuszków - przygotowanie, plan treningu, efekty