10 piosenek, które sprawią, że będziesz biegać szybciej

Gdy etap, jak zacząć biegać, mamy już za sobą, przychodzi czas na wprowadzenie intensywnych treningów. Jeżeli opanowaliśmy technikę biegania i chcemy popracować nad szybkością przed udziałem w półmaratonie lub biegu na 400 metrów, warto rozważyć zmianę playlisty, której aktualnie słuchamy. Okazuje się, że energii dodają nie tylko napoje izotoniczne, ale i muzyka.

Rozgrzewka przed biegiem

Rozgrzewka przed biegiem (123RF)

Jak muzyka wpływa na tempo biegu?

Istotną rolę odgrywają: tekst piosenki i akordy podkładu muzycznego. To one sprawiają, że czujemy się bardziej silni, pozwalają przetrwać kryzys, który dotyka nas na trasie. Dzięki nim otrzymujemy zastrzyk energii do podejmowania wysiłku fizycznego, by pokonać jeszcze jeden kilometr. Jak piosenka może poprawić rytm i prędkość biegu?

Wedle wyników badań przeprowadzonych przez pracowników uniwersytetu w Dalhous w Kanadzie, to, jakiej muzyki słuchamy, wpływa na tempo biegu. Przed uczestnikami eksperymentu postawiono następujące zadanie.

Bieg po schodach

Mieli oni biegać tak, jak potrafią, przez dwadzieścia minut, jednocześnie słuchając muzyki spokojnej. Następnie przebiegli odcinek trasy w tym samym czasie przy dźwiękach muzyki o szybkim rytmie. Trzeciemu biegowi towarzyszyła cisza — wolontariusze biegli bez sprzętu do odtwarzania utworów. Jakie były rezultaty tego doświadczenia?

Zgodnie z przypuszczeniami, biegacze słuchający muzyki szybkiej biegli z większą prędkością. Wolontariusze nie czuli nawet, że pracowali mocniej. To muzyka powyżej 100 uderzeń na minutę (bitów na minutę) dała im energię. Ta obserwacja stała się podstawą do stworzenia playlisty utworów, które pomagają biec szybciej (przeciętnie w trakcie biegu ludzie wykonują 90 kroków na minutę).

Bądź lepszym biegaczem


Piosenki, dzięki którym będziemy biegać szybciej — TOP10

  1. Beyonce - Run the world (Girls)
  2. Sigala, John Newman i Nile Rodgers - Give me your love
  3. Galantis - No money
  4. Robin Schulz i Jasmine Thompson - Sun goes down (feat. Jasmine Thompson)
  5. DVBBS - We are electric (feat. Simon Wilcox)
  6. David Guetta, Akon i Ne-Yo - Play hard (feat. Ne-Yo & Akon)
  7. Kaskade i Ilsey - Disarm you (feat. Ilsey)
  8. Jessie Ware - Tough love — Cyril Hahn Remix
  9. Martin Garrix - Animals — Radio Edit
  10. Aaron Smith i Luvli - Dancin — Krono Remix

Te piosenki wyróżniają się dużą liczbą uderzeń na minutę — od 125 do 145. Utwory zostały wykorzystane podczas badania przeprowadzonego przez naukowców z Kanady.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Muzyka i sport — badania Costasa Karageorghisa

Karageorghis to badacz i trener, który zajmuje się wpływem muzyki na wyniki sportowe. Jego zdaniem, sukces zapewni oswojenie się z utworami, które są motywatorami do wytężonego biegu (nieistotny jest gatunek muzyczny).

Nie powinny być one dobierane losowo, ale wedle klucza z uwzględnieniem tempa, przesłania i intensywności. Wówczas rytm biegu będzie szybszy, a zmęczenie mniejsze. Karageorghis dostrzegł zależność między biciem serca a beatem piosenki.

Co wziąć pod uwagę, wybierając muzykę do treningu?

  • rytm, czyli szybkość muzyki - uderzenia na minutę. Rytm muzyki wpływa na rytmiczność i biegu. Należy ją dostosować indywidualnie do intensywności wysiłku. Aby organizm zareagował, powinniśmy słuchać utworów o 120 bmp. Wówczas wzrasta poziom energii. Co istotne, muzyka powyżej 150 bmp nie sprawia, że tempo biegu jest szybsze. Zatem nieprawdą jest, że im szybsza muzyka, tym szybszy bieg. Będzie on taki, gdy zsynchronizujemy go z rytmem muzyki,
  • melodyjność utworu,
  • harmonię utworu,
  • asocjacje pozamuzyczne, czyli skojarzenia, które mamy z danym utworem.

Warto pamiętać, że muzyka działa rozpraszająco. Dlatego aby uniknąć kontuzji lub wypadku, warto używać tylko jednej słuchawki w trakcie biegu. Wtedy usłyszymy odgłosy otoczenia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Przysiady – prawidłowe wykonanie Ćwicząca mama jest po prostu sexy... 4 najlepsze sporty dla kobiet Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem